يونيو 21, 2024

جريدة الحياة نيوز

رئيس مجلس الادارة : نسرين رمزي

السيسي يوجه رسائل صريحة للشعب المصري متابعة أحمد أبو العلا

 

وجه الرئيس عبدالفتاح السيسي، رسائل صريحة للشعب المصرى، أثناء إفتتاحه لعدد من المشروعات التنموية من الصوب الزراعية، ضمن المرحلة الثانية من قطاع محمد نجيب للزراعات المحمية، و التى شملت 1300 صوبة على مساحة 10 آلاف فدان، بالإضافة إلى مجمع لإنتاج البذور، و مصنع لتعبئة و تغليف منتجات الصوب، و تعد هذه المشروعات ضمن المشروع القومى للصوب الزراعية، التى تنفذه الشركة الوطنية للزراعات المحمية، التابعة لجهاز القوات المسلحة .

هذا و قد جاء فى رسائل الرئيس ما يلى :
قال سيادة الرئيس ” يجب أن تتحرك كل الجهات المنتجة معا….. إحنا شعب واحد، و كلنا بنحب بلدنا “
و أضاف ” عايز أسواق زى ما بيقول الكتاب، و هحضر الإفتتاح، أحنا بنشتغل للمصريين و بناء قدرة الدولة “

و قال أيضا ” إحنا مش هنتفق مع التجار على الناس، و لكن هنتفق على عمل توازن حتى لا ندخل فى سيجال غير مناسب “

و أكد السيسى ” يا ريت الناس تفتكر أنا مش ضد حد، لا و الله، أنا ضد الفوضى و الإهمال و اللا دولة، و كل ناس مصر أهلي و أخواتى، و إنما الناس بتعمل اللى هيا عايزاه و ده لا يليق بمصر، و مش هنسيب حد ياخد حاجة مش بتاعته ” و تابع قائلا ” و الله العظيم أنا مش هسيب لـ أبنى جنيه و لا لنفسى، و ده معناه، أنا عارف كويس أوى اللى بياخد حاجة من الإستيلاء و غيره.. حرام.. و لابد من إيقاف الهدر و عدم الإنضباط ” .

و شدد الرئيس ” أن الأراضى اللى تم الأستيلاء عليها سأحصل على فلوسها كاش، يعنى هاخد فلوس أراضى… كنج مريوط … كاش، و أى أرض تم الإستيلاء عليها مش هسيبها لـ حد، و المفروض أن مفيش محافظ يسيب متر أرض لأى حد ” .

و أشار سيادته إلى أن هدف الحكومة خلق التوازن فى الأسواق، محذرا من تقنين أرض كنج مريوط قائلا ” متتعملش إلا لما تتعرض عليا “، لافتا بأنه سيستعيد بحيرات الدولة مثلما كانت .

و أخيرا وجه الرئيس القوات المسلحة، بحل مشكلة إعاقة مسجد ” الحركة ” على طريق محور المحمودية بالإسكندرية، بالإضافة لوضع سوق الحضرة، خلال يومين، قائلا ” المساجد و الكنائس لا تبنى على أرض حرام ” .